Resan till Fjäderkungens rike

Beyond Beyond
  • Daleko, daleko
  • Szwecja, Dania
    2014
  • 78
    '
  • reżyseria
    Esben Toft Jacobsen
  • właściciel praw
    Copenhagen Bombay Productions
  • nośnik
    DCP

STRESZCZENIE

Młody królik Johan mieszka ze swoim ojcem na kutrze na morzu i tęskni za swoją mamą, która została porwana przez Pierzastego Króla. Codziennie wysyła do niej listy w butelkach. Kiedy pewnego dnia ojciec opuszcza statek, Johan odbiera przez radio informację o Pierzastym Królu, po czym bez zastanowienia decyduje się na wyruszenie w podróż w nieznane, licząc na odnalezienie matki. Króliczek odważnie wkracza do królestwa rządzonego przez tajemniczego władcę.

REŻYSER

Esben Toft Jacobsen

W 2006 roku ukończył Duńską Szkołę Filmową jako reżyser animacji filmem „Having a Brother” o jeżu Mortenie, który chce pozbyć się swojego młodszego braciszka. Od 2008 roku jest związany ze studiem filmowym Copenhagen Bombay, w którym reżyserował m.in. krótki metraż „Kiwi and Strit” oraz pełnometrażowego „Wielkiego niedźwiedzia”, zakwalifikowanego do konkursu Generation Kplus na festiwalu w Berlinie.

Porady metodyczne

Porady metodyczne

Szwedzka animacja przypomina klimatem i problematyką świetną lekturę A. Lindgred Bracia Lwie Serce. Matka królika Johana umiera, w nocy porywa ją Pierzasty Król do krainy zaświatów. Bohater tęskni za nią i nie może pogodzić się z nową sytuacją. Wrzuca do morza butelki z listami pisanymi do mamy. Ojciec tłumaczy synowi, że nie można „odzyskać” zmarłej, że ona nie dostaje tych listów. Johan podejmuje wyprawę na wzór Odysa do Hadesu lub Orfeusza za ukochaną Eurydyką. Pełne emocji odnalezienie matki w zaświatach i radość z bycia razem nie mogą trwać wiecznie. Władca podziemi Mora zawzięcie walczy o nienaruszalność porządku w świecie.

Baśń o życiu i śmierci na pewno poruszy serca i wyobraźnię młodych widzów. Pojawienie się Pierzastego Króla to symboliczne ukazanie zgonu – realistycznie matka leży ciężko chora w łóżku i kaszle. Doskonalenie umiejętności odczytywania znaczeń symbolicznych to trudne zadanie, ale niezbędne. Warto porozmawiać z widzami o roli biletu, który dostał Johan od Billa. Dlaczego malec nie może wejść do świata zmarłych na cudzy bilet? („To nie jest twój bilet, nie możesz wejść, póki nie minie twój czas, a kiedy to będzie, wie tylko Mora.”) Jak rozumieć stwierdzenie, że bohater nie może przebywać bez biletu w zaświatach, gdyż „zamienimy się w nicość”? Należy uświadomić uczniom, że zmarli nadal „żyją”, gdyż o nich pamiętają żywi. Bilet jest symbolem nieodwołalnego przekroczenia granicy życia i śmierci. Może któryś z uczniów będzie wiedział o wierzeniach starożytnych Greków i obyczaju z obolem dla Charona? Złamanie porządku jest zaprzeczeniem ładu świata żywych i umarłych. Uwięzienie Pierzastego Króla prowadzi do takich samych konsekwencji jak czyn Syzyfa wobec Tanatosa. Radość z odzyskania matki, huczne świętowanie nie zmieni faktu, że zachwiany został odwieczny porządek egzystencji. Zaczyna rozumieć to nasz bohater i uwalnia Pierzastego Króla. Mora chce biletów! Mora chce przywrócić ład! Ucieczka z jej krainy może udać się tylko żywym, których czas jeszcze nie nadszedł. Matka nie może dotknąć drabiny, musi nastąpić ostateczne rozstanie. Śmierć jest częścią życia i uczymy się akceptacji tej oczywistej prawdy, „bo nie możesz przed nią wiecznie uciekać.” Johan wraca wraz z ojcem z niesamowitej wyprawy dojrzalszy i mocniejszy. Wysyłają matce butelkę z marchewką, bo tam u niej ona nie rośnie. Kiedy zmierzają do domu, mija ich ktoś z butelką… Każda dobra opowieść mówi o nas wszystkich.

Ryszard Pempera

Seanse

Data, godzina Miejsce
  • sob., 2014-12-06 12:30
  • ndz., 2014-12-07 16:00
Multikino 51
  • ndz., 2014-11-30 14:00
  • wt., 2014-12-02 09:30
Multikino 51