O Menino e o Mundo

The Boy and the World
  • Chłopiec i świat
  • Brazylia
    2013
  • 85
    '
  • reżyseria
    Alê Abreu
  • właściciel praw
    Elo Company
  • nośnik
    DCP

STRESZCZENIE

Cuca jest małym chłopcem żyjącym na wsi. Kiedy jego ojciec wyrusza do miasta do pracy, Cuca podąża za nim, odkrywając po drodze fantastyczny świat zamieszkany przez mechaniczne zwierzęta i dziwne istoty. Wraz z kolejnymi przestrzeniami zmieniają się techniki animacji, wyrażając złożoność otaczającego Cucę świata.

REŻYSER

Alê Abreu

W wieku 13 lat zapisał się na warsztaty z animacji w Brazylijskim Muzeum Obrazu i Dźwięku, co zaowocowało jego pierwszym krótkim metrażem „Elephant Memory”. Pracował w przemyśle reklamowym i stworzył wiele ilustracji do magazynów, gazet i książek. W 2008 do kin i na DVD trafiła jego pełnometrażowa animacja „Cosmic Boy”, a do księgarń jej książkowa adaptacja. Jego następny film, krótkometrażowy „Step”, był pokazywany na najważniejszych festiwalach animacji.

Porady metodyczne

Porady metodyczne

Bardzo dobra brazylijska animacja pełna inwencji i pomysłowości. Chłopiec i opowieść o nim to zarazem historia zmian społecznych i cywilizacyjnych XX wieku. Urodził się w chłopskiej chacie, obraz sianego ziarna zachowa do końca życia. Biegnąca nieopodal linia kolejowa zapowiada zmiany. Scena pożegnania z matką i wyjazd do przemysłowego miasta to los wielu chłopców tego świata. Główny bohater jest klasycznym everymanem, typowym przedstawicielem losu młodego człowieka pod każdą szerokością geograficzną świata. Wykorzystanie kolorów i biało-czarnego obrazu konsekwentnie zwraca uwagę na nieuchronność zmian i nostalgię za tym, co odeszło. Wyraziście pokazano kontrast między cywilizacją, przemysłem i mechanizacją a naturą, zatruciem środowiska, wycinaniem drzew itp. Warto przypomnieć kilka znaczących scen, w których syntetycznie ukazano brutalność kapitalizmu. Dlaczego Chłopiec nie dostał pracy? Starzec też się nie nadawał na zbieracza bawełny, bo… Jak wyglądają robotnicy dowożeni autobusami? Jak żyje Chłopiec w wielkim mieście? Dlaczego właściciel fabryki sprzedaje maszynę tkacką i co stało się z pracownikami? Film zmusza do refleksji nad przemijaniem, postępem i jego kosztami. Scena walki dwóch ptaków: czarnego i kolorowego staje się kluczowa dla wymowy całości obrazu. Powiązana jest ona z sekwencją, która pokazuje starcie protestującego tłumu z wojskiem. Charakterystyczne i wymowne symbolicznie jest to, że kolorowy ptak ginie, gdy padają strzały do  protestujących. W pewnym momencie pojawiają się w filmie kadry dokumentalnych ujęć. Co one przedstawiają i dlaczego twórcy postanowili umieścić je jako integralną część animacji? Wykorzystanie metody drzewka decyzyjnego może ułatwić dyskusję i rozważania na temat cywilizacji i postępu. Uczniowie będą musieli odpowiedzieć sobie na pytania, co zyskuje współczesny człowiek dzięki rozwojowi przemysłu, a co traci. Film daje tu wiele przykładów, aby „gałęzie” drzewka uzupełnić licznymi konkretnymi zapisami. Wśród wniosków – a może ich być kilka i to różnorodnych – warto zwrócić także uwagę na sprawę tradycji, naszych korzeni. Dlaczego Chłopiec łapie dźwięki w pudełko i zakopuje je? Jakie refleksje wywołało u widzów puste miejsce na ścianie po zdjęciu, kiedy Chłopiec wrócił do opuszczonej rodzinnej chaty? Zanim film wróci do swego początku (kropka staje się początkiem rzeczywistości – świat redukuje się do kropki), główny bohater śpi na kolanach matki. Rodzina znów jest razem, znów sadzą ziarno. Czy można cofnąć czas i żyć przeszłością? Na koniec warto podkreślić, że film jest niezwykle atrakcyjny pod względem plastycznym i inspiruje do twórczych działań tego rodzaju.

Ryszard Pempera

Seanse

Data, godzina Miejsce
  • ndz., 2014-11-30 16:00
  • czw., 2014-12-04 12:00
Multikino 51